فهرست مطالب

شرکت مهاجرتی هومان ویزا در حال حاضر در حوزه برگزاری آزمون IMAT فعالیت ندارد

ثبت نام آزمون IMAT

داوطلبان ایرانی برای ثبت نام آزمون IMAT باید ابتدا مرحله پیش ثبت نام را انجام دهند، به این منظور باید از اول آوریل تا آخر ژوئن به سفارت ایتالیا مراجه کنید و مدارک خود را به سفارت ایتالیا تحویل دهید. ثبت ‌نام آزمون IMAT هر سال سوم تا بیست و پنجم ماه جولای (تیر ماه) آغاز می شود و در ماه سپتامبر (شهریور) برگزار می شود.

آزمون IMAT چیست؟

آزمون IMAT یا International Medical Entrance Test یک آزمون ورودی برای تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا است و افرادی که قصد دریافت پذیرش تحصیلی از یکی از دانشگاه های ایتالیا را در یکی از رشته های پزشکی و دندانپزشکی دارند، باید در آزمون IMAT شرکت کنند.

10 دانشگاه دولتی و 4 دانشگاه خصوصی در ایتالیا برای پذیرش دانشجو در رشته پزشکی شرکت در آزمون IMAT را یکی از شرایط ضروری برای تحصیل در دانشکده های پزشکی می دانند و داوطلبان باید در این آزمون شرکت کرده و موفق به اخذ نمره ی قابل قبول دانشگاه مقصد شوند. البته نمره ی قبولی مشخصی برای این آزمون وجود ندارد و هر دانشگاهی در وب سایت خود نمره ی قابل قبول را برای پذیرش دانشجو اعلام می کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آزمون IMAT با کارشناسان شرکت مهاجرتی هومان ویزا در ارتباط باشید…

ساختار آزمون IMAT ایتالیا

آزمون IMAT به صورت کاغذی و به زبان انگلیسی برگزار می شود و ساختار آزمون IMAT شامل 4 بخش و 60 سوال تستی 5 گزینه ای است و مدت زمان انجام آزمون 100 دقیقه است. داوطلبان برای شرکت در این آزمون باید مهارت زبان انگلیسی خود را حداقل در سطح B2 مانند مدرک آیلتس با نمره 6 یا آزمون دولینگو با نمره 90 و آزمون تافل تضمینی با نمره  78 تقویت کنند.

بخش های آزمون IMAT در سال 2023 عبارتند از:

  • بخش اول: استدلال منطقی (Logical Reasoning) و دانش عمومی (General Knowledge): این بخش شامل ۹ سوال چند گزینه‌ ای است و سوالات این بخش مهارت ‌های عمومی در حل مسئله، درک استدلال، تجزیه‌ و تحلیل داده‌ ها، استنتاج و دانش عمومی را ارزیابی می‌ کند.
  • بخش دوم: زیست‌ شناسی (Biology): در بخش زیست ‌شناسی ۲۳ سوال چند گزینه ‌ای پرسیده می شود که توانایی داوطلبان را در به‌کارگیری دانش زیست‌ شناسی ارزیابی می ‌کند. موضوعاتی که در بخش زیست شناسی مطرح می شود، شامل سلول و زندگی آن، شیمی موجودات زنده، تولید مثل و وراثت، انرژی زیستی، آناتومی و فیزیولوژی انسان و حیوانات است.
  • بخش سوم: شیمی (Chemistry): بخش شیمی شامل ۱۵ سوال چند گزینه ‌ای است که توانایی استفاده از دانش شیمی مدرسه را ارزیابی می کند. موضوعات بخش شیمی شامل جدول تناوبی، ترکیب مواد، پیوند شیمیایی، مبانی شیمی معدنی، مبانی شیمی آلی، ساختار اتم و… است.
  • بخش چهارم: ریاضی و فیزیک (Math/Physics): این بخش دارای ۱۳ سوال چند گزینه ‌ای است که توانایی به‌کارگیری دانش ریاضی و فیزیک مدرسه را مورد سنجش قرار می دهد. سوالات فیزیک در این بخش شامل موضوعات ترمودینامیک، الکترودینامیک، مکانیک سیالات و الکترواستاتیک است و سوالات ریاضی شامل جبر، هندسه، احتمال و آمار می باشد.

همچنین باید بدانید سالانه تعداد سوالات در هر بخش تغییر می‌ کند و تعداد سوالات ذکر شده در بخش های مختلف براساس آخرین تغییرات در سال 2023 است.

نمره دهی در آزمون IMAT

در مورد نمره دهی در آزمون IMAT باید بدانید، آزمون آی مت 90 نمره دارد و برای هر پاسخ صحیح 1.5 امتیاز در نظر گرفته شده است و پاسخ های اشتباه نیز نمره منفی دارد و به ازای هر پاسخ اشتباه 0.4 امتیاز کسر می شود و سوالات بدون پاسخ امتیازی ندارد. در پایان، یک نمره کلی به همراه یک نمره برای هر بخش گزارش می ‌شود.

حداقل نمره قبولی در آزمون IMAT برای دریافت پذیرش تحصیلی از سوی دانشگاه مقصد تعیین می شود و حداقل نمره قبولی در دانشگاه های مختلف متفاوت است، اما به طور کلی  داوطلب باید بتواند، حداقل نمره 45 و بالاتر را کسب کند و هر چه داوطلب نمره بالاتری در آزمون IMAT کسب کند، شانس بیشتری برای دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه مقصد خواهد داشت.

نمره بخش های مختلف آزمون عبارتند از:

  • بخش اول (استدلال منطقی و دانش عمومی): 13.5 نمره
  • بخش دوم (زیست شناسی):23 نمره
  • بخش سوم (شیمی): 15 نمره
  • بخش چهارم (ریاضی و فیزیک): 13 نمره

مطالعه منابع آزمون IMAT، شرکت در آزمون آزمایشی، شرکت در دوره پری مدیکال (MFP) و… از جمله بهترین روش ها برای آمادگی در آزمون IMAT است.

پیش ثبت نام آزمون IMAT

پیش از آنکه بخواهید در آزمون IMAT ثبت نام کنید، ابتدا باید بدانید پذیرش از چه دانشگاه هایی به مدرک IMAT نیاز دارد؟ و در صورتی که ارائه مدرک IMAT برای دریافت پذیرش تحصیلی در رشته پزشکی از دانشگاه مقصد نیاز به مدرک IMAT داشت، برای ثبت نام در آزمون اقدام کنید.

برای ثبت نام آزمون IMAT باید ابتدا مدارک مورد نیاز را تهیه کنید. داوطلبان ایرانی و سایر دانشجویان غیر اروپایی برای ثبت نام آزمون IMAT باید ابتدا مرحله پیش ثبت نام را انجام دهند، به این منظور باید از اول آوریل تا آخر ژوئن به سفارت ایتالیا مراجه کنید و مدارک خود را به سفارت ایتالیا تحویل دهید.

مدارک پیش ثبت نام آزمون IMAT عبارتند از:

  • تکمیل فرم A که شامل اطلاعات فردی متقاضی و سوابق تحصیلی و سایر اطلاعات مرتبط می باشد.
  • مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی به همراه ترجمه مدارک به زبان ایتالیایی
  • کپی گذرنامه معتبر
  • یک قطعه عکس جدید

پس از آنکه در مهلت تعیین شده مدارک خود را به سفارت یا کنسولگری ایتالیا تحویل دادید، مدارک شما از سوی سفارت بررسی می شود و پس از آن مدرک ارزشیابی تحصیلی (DOV) صادر می شود. این مدرک اثبات می کند 12 سال تحصیل کرده اید و مدرک دیپلم شما تایید می شود و به این ترتیب شما واجد شرایط تحصیل در دانشگاه های ایتالیا خواهید بود و می توانید برای ثبت نام آزمون IMAT اقدام کنید.

زمان ثبت نام آزمون IMAT

آزمون IMAT برخلاف برخی آزمون ها مانند آزمون GRE تضمینی که چندین بار در سال برگزار می شود، فقط یک بار در سال برگزار می شود، بنابراین فرصت شرکت در این آزمون بسیار محدود است. ثبت ‌نام آزمون IMAT هر سال سوم تا بیست و پنجم ماه جولای (تیر ماه) آغاز می شود و در ماه سپتامبر (شهریور) برگزار می شود.

برای ثبت نام آزمون IMAT در سایت یونیورسیتالی همه مدارک باید به زبان ایتالیایی یا انگلیسی ترجمه شوند، اما برای تحویل مدارک لازم به سفارت، مدارک باید به زبان ایتالیایی ترجمه شده باشند.

برای ثبت نام آزمون IMAT باید در وبسایتUniversitaly  یک حساب کاربری ایجاد کنید و سپس بقیه مراحل ثبت نام را طبق راهنمایی ادامه دهید. باید به این نکته توجه کنید که برای شرکت در آزمون IMAT در روز آزمون، باید ایمیل تایید ثبت نام و پاسپورت خود را در جلسه آزمون همراه داشته باشید و بهتر است 2 ساعت پیش از شروع آزمون در مرکز برگزاری حضور داشته باشید.

مراحل ثبت نام آزمون IMAT

مراحل ثبت نام آزمون IMAT شامل:

  • ابتدا باید در وب سایت یونیورسیتالی یک اکانت کاربری بسازید. برای ساخت اکانت کاربری، باید اطلاعاتی خود مانند نام، نام خانوادگی، کشور و شهر محل تولد، تاریخ تولد، ماه، سال، جنسیت را وارد کنید.
  • در مرحله ی دوم باید وارد صفحه اصلی شوید و لینک IMAT را بازکنید. اکنون در این صفحه می توانید دانشگاه ها را انتخاب کنید. داوطلبان ایرانی و سایر متقاضیان غیر اروپایی باید در مورد اولین انتخاب دانشگاه مطمئن باشند، چرا که به عنوان یک غیر اروپایی، گزینه های دیگر، در نظر گرفته نمی شوند، بنابراین باید مطمئن شوید که اولین انتخاب خود را درست انجام داده اید.
  • در این مرحله باید محل برگزاری آزمون را انتخاب کنید. همان طور که در مورد برگزاری آزمون IMAT در ایران گفته شد، آزمون IMAT در ایران برگزار نمی شود و داوطلبان برای شرکت در آزمون باید به کشورهای همسایه مانند ترکیه، امارات، آذربایجان و غیره سفر کنند. باید برای ثبت نام در آزمون IMAT حتما به این نکته مهم توجه کنید که فرآیند ثبت نام را به موقع انجام دهید، چرا که ممکن است ظرفیت مراکز برگزار کننده آزمون تکمیل شود و دیگر جای خالی برای پذیرش داوطلب نداشته باشند.
  • اکنون در آخرین مرحله ثبت نام باید هزینه آزمون را پرداخت کنید و با پایان مراحل ثبت نام و پرداخت هزینه، ایمیل تایید ثبت نام در آزمون IMAT و کارت ورود به جلسه برای شما ارسال خواهد شد که شامل اطلاعاتی مانند مرکز آزمون و تاریخ و زمان برگزاری آزمون است و برای ورود به جلسه باید ایمیل تایید ثبت نام را همراه داشته باشید.

نحوه پرداخت هزینه ثبت نام آزمون IMAT

هزینه ثبت نام آزمون IMAT معادل 164 دلار، 130 یورو و یا 116 پوند می باشد. پرداخت هزینه آزمون IMAT مانند سایر آزمون های بین المللی از جمله آزمون دولینگو، تافل، آیلتس و غیره از طریق کارت های اعتباری بین المللی مانند ویزا کارت و مستر کارت امکان پذیر است. همچنین می توانید با خرید ووچر آزمون IMAT بدون داشتن کارت های اعتباری بین المللی هزینه آزمون را به صورت آنلاین پرداخت کنید.

اگر پس از ثبت نام در آزمون IMAT بخواهید از شرکت در آزمون انصراف بدهید، با توجه به اینکه چه زمانی آزمون را لغو می کنید، تمام یا بخشی از هزینه ای را که پرداخت کرده اید به شما مسترد می شود.

کشورهای برگزار کننده آزمون IMAT

کشورهای برگزار کننده آزمون IMAT عبارتند از:

ایتالیا، آذربایجان، کانادا، برزیل، قبرس، چین، فرانسه، آلمان، سوئیس، اسپانیا، مصر، هنگ کنگ، هند، پاکستان، لهستان، ترکیه، عربستان، آفریقای جنوبی، امارات متحده عربی، انگلستان، آمریکا

جهت کسب موفقیت در کوتاه ترین زمان و دریافت بهترین نتیجه در آزمون های زبان بین المللی مانند آزمون تولک، آزمون آیلتس، آزمون ناتی (NAATI)، آزمون دولینگو (Duolingo)، آزمون تافل، آزمون GRE، آزمون OET تضمینی و… می توانید با کارشناسان شرکت مهاجرتی هومان ویزا در ارتباط باشید…

اعلام نتایج آزمون IMAT

نتایج آزمون IMAT حدود دو تا سه هفته بعد از برگزاری آزمون اعلام می‌ شود. نتایج آزمون ابتدا به صورت ناشناس اعلام می ‌شود و داوطلبان می ‌توانند نمره خود را در مقایسه با سایر داوطلبان مشاهده کنند. سپس حدود یک هفته بعد از اعلام نتایج اولیه آزمون، دانشگاه‌ های دولتی ایتالیا، لیست رتبه ‌بندی داوطلبان را در وبسایت خود منتشر می‌ کنند. این لیست، نمرات آزمون IMAT کلیه داوطلبان را در دانشگاه مقصد براساس بیشترین به کمترین، نشان می‌ دهد و داوطلبانی که در رتبه ‌های برتر لیست  قرار دارند، بر اساس ظرفیت پذیرش هر دانشگاه، پذیرفته خواهند شد.

ووچـر آزمون IMAT مانند ووچر آزمون تافل و سایر آزمون های زبان بین المللی از طریق کارت های ارزی اعتباری قابل خرید می باشد، متقاضیان می توانند در ارتباط با کارشناسان شرکت مهاجرتی هومان ویزا ضمن دریافت مشـاوره رایگان درباره شرایط و مراحل نحوه خرید ووچر، در کوتاه ترین زمان مناسبترین نتیجه را کسب نمایند.

از مطالعه مقاله فوق می توان نتیجه گرفت

جهت کسب موفقیت تضمینی در آزمون های زبان ویژه مهاجرت شغلی و تحصیلی قدم اول استفاده از مشـاوره های تخصصی و تمـاس با کارشناسان شرکت مهاجرتی هومان ویزا برای تهیه و خرید اکانت، نحوه ثبت نام در آزمـون و کسب مهارت های مورد نیاز در این آزمون ها می باشد.

مهاجرت تحصیلی موفق نیازمند دریافت آخرین اخبار و اطلاعات از دانشگاه، جایگاه شغلی و یا مقصد مورد نظر است، متقاضیان با مشاوره از کارشناسان شرکت مهاجرتی هومان ویزا می توانند از دانش به روز در این باره بهره مند شوند.

آزمون IMAT یک آزمون ورودی برای تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا است و افرادی که قصد دریافت پذیرش تحصیلی از یکی از دانشگاه های ایتالیا را در یکی از رشته های پزشکی و دندانپزشکی دارند، باید در آزمون IMAT شرکت کنند.

ثبت ‌نام آزمون IMAT هر سال سوم تا بیست و پنجم ماه جولای (تیر ماه) آغاز می شود و در ماه سپتامبر (شهریور) برگزار می شود.

خیر آزمون IMAT در ایران برگزار نمی شود و داوطلبان برای شرکت در این آزمون باید به کشورهای همسایه مانند ترکیه، امارات، آذربایجان و غیره سفر کنند.

برای اطلاع از مراحل ثبت نام آزمون IMAT به متن مقاله مراجعه کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×