فهرست مطالب

شرکت مهاجرتی هومان ویزا در حال حاضر در حوزه برگزاری آزمون IMAT فعالیت ندارد

آزمون IMAT چیست؟ 

آزمون IMAT برای پذیرش دانشگاه های دولتی ایتالیا هر ساله یک بار در اوایل سپتامبر (شهریور) برگزار می شود و تاریخ پیش ثبت نام برخی دانشگاه ها فروردین یا ادریبهشت است و ثبت نام در تیر ماه انجام می شود.

 آزمون ورودی IMAT برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

آزمون IMAT یا International Medical Entrance Test یک آزمون ورودی برای تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا است و افرادی که قصد دریافت پذیرش تحصیلی از یکی از دانشگاه های ایتالیا را در یکی از رشته های پزشکی و دندانپزشکی دارند، باید در آزمون IMAT شرکت کنند.

10 دانشگاه دولتی و 4 دانشگاه خصوصی در ایتالیا برای اپلای تحصیلی و پذیرش دانشجو در رشته پزشکی شرکت در آزمون IMAT را یکی از شرایط ضروری برای تحصیل در دانشکده های پزشکی می دانند و داوطلبان باید در این آزمون شرکت کرده و موفق به اخذ نمره ی قابل قبول دانشگاه مقصد شوند. البته نمره ی قبولی مشخصی برای این آزمون وجود ندارد و هر دانشگاهی در وب سایت خود نمره ی قابل قبول را برای پذیرش دانشجو اعلام می کنند.

برای دریافت راهنمایی و مشاوره برای مهاجرت تحصیلی به اروپا با کارشناسان شرکت مهاجرتی هومان ویزا تماس بگیر.

ساختار آزمون IMAT

آزمون IMAT به صورت کاغذی و به زبان انگلیسی برگزار می شود. ساختار آزمون IMAT شامل 4 بخش و 60 سوال تستی 5 گزینه ای است و مدت زمان انجام آزمون 100 دقیقه است. داوطلبان برای شرکت در این آزمون باید مهارت زبان انگلیسی خود را حداقل در سطح B2 مانند مدرک آیلتس با نمره 6 یا آزمون دولینگو با نمره 90 و آزمون تافل تضمینی با نمره  78 تقویت کنند.

ساختار آزمون IMAT شامل بخش های زیر می باشد:

  • بخش اول: استدلال منطقی (Logical Reasoning) و دانش عمومی (General Knowledge): این بخش شامل ۹ سوال چند گزینه‌ ای است و سوالات این بخش مهارت ‌های عمومی در حل مسئله، درک استدلال، تجزیه‌ و تحلیل داده‌ ها، استنتاج و دانش عمومی را ارزیابی می‌ کند.
  • بخش دوم: زیست‌ شناسی (Biology): در بخش زیست ‌شناسی ۲۳ سوال چند گزینه ‌ای پرسیده می شود که توانایی داوطلبان را در به‌کارگیری دانش زیست‌ شناسی ارزیابی می ‌کند. موضوعاتی که در بخش زیست شناسی مطرح می شود، شامل سلول و زندگی آن، شیمی موجودات زنده، تولید مثل و وراثت، انرژی زیستی، آناتومی و فیزیولوژی انسان و حیوانات است.
  • بخش سوم: شیمی (Chemistry): بخش شیمی شامل ۱۵ سوال چند گزینه ‌ای است که توانایی استفاده از دانش شیمی مدرسه را ارزیابی می کند. موضوعات بخش شیمی شامل جدول تناوبی، ترکیب مواد، پیوند شیمیایی، مبانی شیمی معدنی، مبانی شیمی آلی، ساختار اتم و… است.
  • بخش چهارم: ریاضی و فیزیک (Math/Physics): این بخش دارای ۱۳ سوال چند گزینه ‌ای است که توانایی به‌کارگیری دانش ریاضی و فیزیک مدرسه را مورد سنجش قرار می دهد. سوالات فیزیک در این بخش شامل موضوعات ترمودینامیک، الکترودینامیک، مکانیک سیالات و الکترواستاتیک است و سوالات ریاضی شامل جبر، هندسه، احتمال و آمار می باشد.

همچنین باید بدانید سالانه تعداد سوالات در هر بخش تغییر می‌ کند و تعداد سوالات ذکر شده در بخش های مختلف براساس آخرین تغییرات در سال 2023 است.

برای اینکه بتونی یک مهاجرت تحصیلی موفق رو تجربه کنی، باید بدونی متناسب با توانایی تحصیلی مورد نظرت میتونی در کدوم آزمون زبان بین المللی شرکت کنی، برای دریافت مشاوره و راهنمایی در این خصوص ما کارشناسان شرکت مهاجرتی هومان ویزا را به شما معرفی می کنیم.

نمره دهی در آزمون IMAT

در مورد نمره دهی در آزمون IMAT باید بدانید، آزمون آی مت 90 نمره دارد و برای هر پاسخ صحیح 1.5 امتیاز در نظر گرفته شده است و پاسخ های اشتباه نیز نمره منفی دارد و به ازای هر پاسخ اشتباه 0.4 امتیاز کسر می شود و سوالات بدون پاسخ امتیازی ندارد. در پایان، یک نمره کلی به همراه یک نمره برای هر بخش گزارش می ‌شود.

برای دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه ها باید داوطلب بتواند، حداقل نمره 45 و بالاتر را کسب کند و هر چه داوطلب نمره بالاتری در آزمون IMAT کسب کند، شانس بیشتری برای دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه مقصد خواهد داشت.

نمره بخش های مختلف آزمون عبارتند از:

  • بخش اول (استدلال منطقی و دانش عمومی): 13.5 نمره
  • بخش دوم (زیست شناسی):23 نمره
  • بخش سوم (شیمی): 15 نمره
  • بخش چهارم (ریاضی و فیزیک): 13 نمره

حداقل نمره قبولی در آزمون IMAT

در مورد حداقل نمره قبولی در آزمون IMAT باید بدانید حداقل نمره قبولی برای اپلای تحصیلی و پذیرش دانشجوی خارجی از سوی دانشگاه مقصد تعیین می شود و دانشگاه های مختلف نمرات متفاوتی را برای آزمون IMAT جهت پذیرش تحصیلی متقاضیان در ر شته پزشکی و دندانپزشکی قبول می کنند

در وبسایت آزمون آیمت حداقل نمره قبولی در آزمون IMAT برای قرار گرفتن در رتبه‌ بندی داوطلبان ۲۰ است، اما کسب این نمره برای اپلای تحصیلی در رشته پزشکی ایتالیا کافی نیست و داوطلبان باید حداقل موفق به کسب نمره 45 و بالاتر شوند تا بتوانند پذیرش تحصیلی دریافت کنند.

به دست آوردن نمره بالا در آزمون IMAT کار چندان ساده ای نیست. هر ساله تقریبا ۱۰ هزار نفر برای تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا در آزمون IMAT شرکت می‌کنند و تنها ۱۰ تا ۱۵ نفر موفق به کسب نمره بالاتر از ۶۸ می شوند، بنابراین اگر می خواهید نمره خوبی در این آزمون بگیرید، باید تمام تلاش خود را به کار بگیرید و از بهترین روش ها و منابع آزمون IMAT برای آمادگی در آزمون استفاده کنید.

حداقل نمره قبولی در آزمون IMAT سال ۲۰۲۳

حداقل نمره قبولی در آزمون IMAT

دانشگاه مقصد

50.8

دانشگاه ساپینزای رم

60.2

دانشگاه میلان

53.3

دانشگاه پاویا

59.1

دانشگاه بولونیا

49.5

دانشگاه پادووا

53.4

دانشگاه تورورگاتا رم

49

دانشگاه تورین

54.2

دانشگاه بیکوکا میلان

52

دانشگاه فدریکو دوم

36.9

دانشگاه مسینا

47.3

دانشگاه کامپانیا لوئیجی وان ویتلی

31.2

دانشگاه باری

43

دانشگاه پلی تکنیک دل مارکه

50.1

دانشگاه پارما

اعلام نتایج آزمون IMAT

اعلام نتایج آزمون IMAT دو تا سه هفته پس از برگزاری آزمون انجام می شود و یک هفته پس از اعلام نتایج آزمون، دانشگاه ها لیست رتبه بندی خود را برای پذیرش دانشجو در رشته ی پزشکی به شماره شناسایی داوطلبان ارسال می کنند و متقاضی با مطالعه ی لیست رتبه بندی مطلع می شود که در دانشگاه مقصد پذیرفته شده است یا خیر. سپس می تواند اقدام به اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا بنماید.

جهت کسب موفقیت در کوتاه ترین زمان و دریافت بهترین نتیجه در آزمون های زبان بین المللی مانند آزمون تولک، آزمون آیلتس، آزمون ناتی (NAATI)، آزمون دولینگو (Duolingo)، آزمون تافل، آزمون GRE، آزمون OET تضمینی و… می توانید با کارشناسان شرکت مهاجرتی هومان ویزا در ارتباط باشید…

برگزاری آزمون IMAT در ایران

در مورد برگزاری آزمون IMAT در ایران باید بدانید، آزمون IMAT در 20 کشور دنیا برگزار می شود، اما این آزمون برخلاف آزمون تافل، آیلتس و آزمون GRE تضمینی در ایران برگزار نمی شود و داوطلبان برای شرکت در این آزمون باید به کشورهای همسایه مانند امارات، قطر، ترکیه، آذربایجان و غیره سفر کنند.

آزمون IMAT برای پذیرش دانشگاه های دولتی هر ساله یک بار در اوایل سپتامبر (شهریور) برگزار می شود و تاریخ پیش ثبت نام برخی دانشگاه ها فروردین یا ادریبهشت است و ثبت نام در تیر ماه انجام می شود. داوطلبان برای ثبت نام در آزمون باید به وب سایت universitaly مراجعه کنند.

هزینه ووچر و ثبت نام آزمون IMAT

هزینه ثبت نام در آزمون IMAT معادل 164 دلار یا 130 یورو یا 116 پوند می باشد. باید بدانید پس از ثبت نام در آزمون IMAT امکان لغو آزمون یا تغییر مرکز آزمون نیز وجود دارد.

در صورتی که به هر دلیلی بخواهید از شرکت در آزمون IMAT انصراف بدهید، می‌توانید ثبت نام خود را از طریق وبسایت Universitaly لغو کنید و با توجه به زمان لغو آزمون، تمام یا بخشی از پول خود را پس بگیرید. البته در صورتی که در روز آزمون برای لغو کردن اقدام کنید، هزینه ای به شما مسترد نخواهد شد. ریفاند هزینه آزمون آیمت ممکن است تا 21 روز طول بکشد.

ووچر آزمون IMAT

آزمون IMAT یک آزمون خارجی است و مانند سایر آزمون های خارجی یا بین المللی از جمله آزمون دولینگو، GRE و غیره هزینه های مختلف آزمون که شامل هزینه ثبت نام آزمون IMAT، هزینه اعتراض به نمره آزمون، ارسال ریپورت اضافه به دانشگاه ها، تغییر مرکز و تاریخ آزمون می باشد، با استفاده از کارت های اعتباری بین المللی مانند مستر کارت یا ویزا کارت یا حساب بین المللی Paypal انجام می شود، یعنی داوطلبان ایرانی نمی توانند با ریال و یا کارت های اعتباری خود هزینه آزمون های خارجی یا بین المللی از جمله آزمون IMAT را پرداخت کنند، اما یک روش آسان تر نیز برای پرداخت هزینه آزمون IMAT برای داوطلبان ایرانی وجود دارد و آن هم خرید ووچر آزمون IMAT است.

ووچر آزمون IMAT یک کد 16 رقمی منحصر به فرد است و تنها یک بار قابل استفاده می باشد و با استفاده از آن می توانید بدون داشتن حساب های بین المللی پرداخت های آنلاین انجام دهید.

بسیاری از مراکز آموزشی در همان ابتدای ثبت نام دوره IMAT خدمات ووچر آزمون IMAT را نیز ارائه می دهند و در صورتی که متقاضی بخواهد ووچر IMAT را تهیه کند، می تواند تنها با پرداخت هزینه آن به موسسه، کد ۱۶ رقمی ووچر را دریافت کند.

آمادگی برای شرکت در آزمون IMAT

برای اینکه داوطلبان بتوانند برای اخذ پذیرش تحصیلی در رشته ی پزشکی و یا دندانپزشکی دانشگاه های ایتالیا موفق به کسب نمره ی قابل قبول شوند، باید آمادگی لازم برای شرکت در آزمون را داشته باشند. از این رو داوطلبان برای موفقیت در آزمون می توانند در دوره های آمادگی که در ایران نیز برگزار می شود، شرکت کنند و با ساختار و نمونه سوالات آزمون اصلی آشنا شوند، همچنین می توانند برای تقویت مهارت های خود برای شرکت در آزمون از منابع مختلفی که در دسترس داوطلبان قرار دارد، استفاده کنند، مانند کتاب های کمبریج در دروس شیمی و بیولوژی و غیره. لازم به ذکر است منابع آزمون IMAT به زبان انگلیسی بوده ، بنابراین مهارت زبان انگلیسی داوطلبان نیز تقویت خواهد شد.

مهمترین منابع آزمون IMAT

مهمترین منابع آزمون IMAT عبارتند از:

  • کتاب IMAT  Alpha test Medicina in inglese: این کتاب از مهمترین و اصلی ترین منابع آزمون IMAT بشمار می رود و مورد تایید دانشگاه های انگلیسی زبان ایتالیا قرار گرفته است. این کتاب شامل دو بخش است. بخش اول شامل درسنامه های دروس زیست شناسی، شیمی، ریاضیات و فیزیک است و بخش دوم نیز شامل نمونه سوالات این دروس می باشد.
  • کتاب editest ESERCIZI commentate: این کتاب توسط انتشارات کمبریج منتشر شده است و مکمل کتاب آلفا تست بوده و شامل نمونه سوالات دروس ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست می باشد.
  • کتاب editest manuale di Teoria: این کتاب توسط انتشارات کمبریج منتشر شده و به زبان انگلیسی نوشته شده است و برای آشنایی با اصطلاحات علمی به زبان انگلیسی بسیار مفید است.
  • مجموعه کتاب های thinking skills critical thinking and problem solving: این مجموعه کتاب یکی از بهترین منابع برای سوالات منطق و استدلال آزمون IMAT بشمار می رود و موجب تقویت و افزایش مهارت های تفکر برای پاسخ دادن به سوالات منطق و استدلال می شود.
  • کتاب1200 سوال آلفا تست: این کتاب شامل 1200 سوال چند گزینه ای است که توسط انتشارات آلفا تست منتشر شده است و شامل سوالات متعددی مرتبط با آزمون IMAT به همراه راه حل ها می باشد.
  • کتاب 400 سوال BMAT: این کتاب از منابع آزمون پزشکی بریتانیا است و مطالعه این کتاب به کسانی که قصد دارند در آزمون IMAT شرکت کنند توصیه می شود، چرا که نمونه سوالات این کتاب مانند نمونه سوالات آزمون IMAT می باشد و برای شناخت بیشتر آزمون آی مت به داوطلبان کمک بسزایی می کند.
  • کتاب How to master BMAT: این کتاب شامل 200 سوال در موضوعات ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست شناسی به همراه یادداشت های اضافی برای حل مسئله است.
  • کتاب A Level Biology: این کتاب که توسط انتشارات کمبریج منتشر شده است، یکی از بهترین منابع زیست شناسی برای پاسخ دادن به سوالات زیست شناسی آزمون می باشد.
  • کتاب A level chemistry: این کتاب نیز توسط انتشارات کمبریج منتشر شده است و شامل مفاهیم اصلی رشته شیمی است و مطالعه آن به شناخت سوالات شیمی آزمون IMAT بسیار کمک می کند و با مطالعه این کتاب داوطلبان با طیف وسیعی از موضوعات مختلف در درس شیمی آشنا می شوند.
  • کتاب Molecular biology of the cell: این کتاب با موضوع بیولوژی مولکولی و توسط انتشارات دانشگاه کمبریج منتشر شده است و مطالعه آن برای تقویت و شناخت سوالات زیست شناسی آزمون IMAT به داوطلبان توصیه می شود.
  • کتاب Human Molecular Genetics: این کتاب با موضوع ژنتیک مولکولی انسانی به تقویت رشته زیست شناسی کمک می کند.
  • کتاب های آزمون IMAT در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران: جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران به عنوان مرکز تخصصی آموزشی آزمون IMAT برای هر یک از دروس آزمون IMAT کتاب های آموزشی ارائه کرده است و کتاب های ارائه شده از بهترین منابع آزمون IMAT بشمار می رود.

ثبت نام آزمون IMAT

برای ثبت نام آزمون IMAT باید ابتدا مدارک مورد نیاز را تهیه کنید. داوطلبان ایرانی و سایر دانشجویان غیر اروپایی برای ثبت نام آزمون IMAT باید ابتدا مرحله پیش ثبت نام را انجام دهند، به این منظور باید از اول آوریل تا آخر ژوئن به سفارت ایتالیا مراجه کنید و مدارک خود را به سفارت ایتالیا تحویل دهید.

مدارک پیش ثبت نام آزمون IMAT عبارتند از:

  • تکمیل فرم A که شامل اطلاعات فردی متقاضی و سوابق تحصیلی و سایر اطلاعات مرتبط می باشد.
  • مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی به همراه ترجمه مدارک به زبان ایتالیایی
  • کپی گذرنامه معتبر
  • یک قطعه عکس جدید

پس از آنکه در مهلت تعیین شده مدارک خود را به سفارت یا کنسولگری ایتالیا تحویل دادید، مدارک شما از سوی سفارت بررسی می شود و پس از آن مدرک ارزشیابی تحصیلی (DOV) صادر می شود. این مدرک اثبات می کند 12 سال تحصیل کرده اید و مدرک دیپلم شما تایید می شود و به این ترتیب شما واجد شرایط تحصیل در دانشگاه های ایتالیا خواهید بود و می توانید برای ثبت نام آزمون IMAT اقدام کنید.

مراحل ثبت نام آزمون IMAT

مراحل ثبت نام آزمون IMAT شامل:

  • ابتدا باید در وب سایت یونیورسیتالی یک اکانت کاربری بسازید. برای ساخت اکانت کاربری، باید اطلاعاتی خود مانند نام، نام خانوادگی، کشور و شهر محل تولد، تاریخ تولد، ماه، سال، جنسیت را وارد کنید.
  • در مرحله ی دوم باید وارد صفحه اصلی شوید و لینک IMAT را بازکنید. اکنون در این صفحه می توانید دانشگاه ها را انتخاب کنید. داوطلبان ایرانی و سایر متقاضیان غیر اروپایی باید در مورد اولین انتخاب دانشگاه مطمئن باشند، چرا که به عنوان یک غیر اروپایی، گزینه های دیگر، در نظر گرفته نمی شوند، بنابراین باید مطمئن شوید که اولین انتخاب خود را درست انجام داده اید.

کشورهای برگزار کننده آزمون IMAT

کشورهای برگزار کننده آزمون IMAT عبارتند از:

ایتالیا، آذربایجان، کانادا، برزیل، قبرس، چین، فرانسه، آلمان، سوئیس، اسپانیا، مصر، هنگ کنگ، هند، پاکستان، لهستان، ترکیه، عربستان، آفریقای جنوبی، امارات متحده عربی، انگلستان، آمریکا

اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا پس از قبولی در آزمون IMAT

پس از اعلام نتایج آزمون IMAT در صورت پذیرفته شدن داوطلب برای تحصیل در رشته ی پزشکی در یکی از دانشگاه های معتبر ایتالیا، داوطلب باید اقدام به اخذ ویزای تحصیلی برای مهاجرت تحصیلی بنماید تا اجازه ی ورود و اقامت و تحصیل در این کشور را داشته باشد. متقاضی باید به سفارت ایتالیا مراجعه کرده و مدارک خواسته شده از سوی سفارت را ارائه نماید.

مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا عبارتند از:

  • پاسپورت معتبر
  • مدارک شناسایی مانند شناسنامه و کارت ملی
  • نامه پذیرش تحصیلی دانشگاه مقصد
  • توصیه نامه تحصیلی های رسمی
  •  تکمیل فرم درخواست ویزای تحصیلی ایتالیا
  • ریز نمرات دبیرستان
  • مدارک اثبات تمکن مالی متقاضی برای پرداخت شهریه و هزینه های زندگی در ایتالیا
  • عکس جدید
  • مدارک اثبات بیمه درمانی

ووچـر آزمون IMAT مانند ووچر آزمون تافل و سایر آزمون های زبان بین المللی از طریق کارت های ارزی اعتباری قابل خرید می باشد، متقاضیان می توانند در ارتباط با کارشناسان شرکت مهاجرتی هومان ویزا ضمن دریافت مشـاوره رایگان درباره شرایط و مراحل نحوه خرید ووچر آزمون IMAT، در کوتاه ترین زمان مناسبترین نتیجه را کسب نمایند.

هم چنین با دریافت راهنمایی و مشاوره از کارشناسان شرکت مهاجرتی هومان ویزا درباره شرایط و مراحل اخذ ویزای تجاری ایتالیا و بهترین مسیر دریافت ویزای سرمایه گذاری ایتالیا مناسب با تخصص و مهارت خود می توانید یک مهاجرت شغلی موفق را با کمترین ریسک تجربه کنید و درباره دریافت انواع ویزای شینگن ایتالیا با کمترین مدارک در کوتاه ترین زمان مانند اخذ ویزای توریستی ایتالیا و اپلای تحصیلی برای ویزای تحصیلی ایتالیا از به روزترین اخبار و اطلاعات قوانین مهاجرت به ایتالیا مطلع باشید.

جهت کسب موفقیت تضمینی در آزمون های زبان مهاجرت مانند تولک و تعیین میزان اهمیت مدرک تافل یا آیلتس برای مهاجرت ویژه مهاجرت شغلی و تحصیلی قدم اول استفاده از مشاوره های رایگان شرکت مهاجرتی هومان ویزا برای خرید اکانت، نحوه ثبت نام در آزمون و کسب مهارت های مورد نیاز در این آزمون ها می باشد.

 برای دریافت به روزترین اطلاعات مربوط به آزمون های زبان مهاجرت ویژه مهاجرت شغلی و تحصیلی با کارشناسان شرکت مهاجرتی هومان ویزا در ارتباط باش.

آزمون IMAT یک آزمون ورودی برای تحصیل در رشته ی پزشکی و دندانپزشکی در برخی دانشگاه های دولتی ایتالیا است و متقاضیان اپلای تحصیلی در رشته ی پزشکی و یا دندانپزشکی باید در این آزمون شرکت کنند و موفق به کسب نمره ی قابل شوند.

خیر، آزمون IMAT در ایران برگزار نمی شود و متقاضیان برای شرکت در این آزمون باید به کشورهای برگزار کنند مانند ترکیه، آذربایجان و امارات سفر کنند.

آزمون IMAT به زبان انگلیسی برگزار می شود از این رو داوطلبان باید به زبان انگلیسی تسلط کافی داشته باشند و برای شرکت در این آزمون مهارت زبانی خود را تقویت کنند.

بله، چون آزمون IMAT به زبان انگلیسی برگزار می شود، متقاضیان باید مدرک زبان معتبر در سطح B2 مانند آیلتس با نمره ی 6 و یا تافل با نمره ی 78 و آزمون دولینگو با نمره ی 90 و غیره را ارائه نمایند.

5/5 - (8 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×