فهرست مطالب

نمره‌ دهی آزمون تافل

آزمـون تافل هوم ادیشن تضمینی

نمره دهی در آزمون تافل IBT بین 0 تا 120 امتیاز است و این نمره از مجموع نمرات هر بخش آزمون تافل یعنی خواندن، نوشتاری، گفتاری و شنیداری به دست می‌آید که نمره هر بخش 30 امتیاز است و نمره آزمون کتبی تافل (PBT) 310 تا 677 امتیاز است. 

آزمون تافل (TOEFL)

کارشناسان ما در این مطلب در خصوص آزمون تافل و نحوه نمره دهی آزمون تافل و اعتبار مدرک تافل برای اپلای تحصیلی دانشگاه های معتبر کشورهای انگلیسی زبان و ساختار آزمون تافل برای اطلاع شما عزیزان توضیحات مختصری را بیان کرده اند و اگر برای قبولی صد در صد در آزمون تافل تضمینی نیاز به راهنمایی و مشاوره بیشتری دارید با کارشناسان شرکت مهاجرتی هومان ویزا تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید.

آزمون تافل (TOEFL) یکی از آزمون ‌های بین ‌المللی زبان انگلیسی است که توسط موسسه ETS در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران برگزار می‌ شود و مزایای داشتن مدرک تافل موجب شده تا هر ساله افراد بسیاری در سراسر دنیا در این آزمون شرکت کنند.

شرکت در آزمون تافل و اخذ مدرک آن با نمره بالا یکی از مهمترین مدارک برای اپلای تحصیلی در مقاطع مختلف در دانشگاه های معتبر کشورهای انگلیسی زبان است. در ادامه مطلب با نمره دهی آزمون تافل بیشتر آشنا خواهیم شد.

در حال حاضر آزمون تافل در بیش از 11 هزار موسسه و دانشگاه در بیش از 150 کشور جهان برگزار می شود و مدرک آزمون تافل مانند آزمون آیلتس مورد پذیرش بسیاری از دانشگاه‌ ها، مراکز آموزشی و علمی، سازمان ها و اداره مهاجرت کشورهای مختلف می ‌باشد و افراد می ‌توانند از مدرک تافل علاوه بر اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه ‌های معتبر و ویزای تحصیلی، برای مهاجرت شغلی به کشورهای انگلیسی زبان، دریافت پیشنهاد کاری و اخذ ویزای کاری نیز استفاده کنند.

مدرک تافل مورد قبول اکثر دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی و علمی، سازمان‌ها و اداره مهاجرت کشورهای مختلف می‌ باشد و افراد می‌توانند از مدرک تافل برای اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های معتبر و مهاجرت تحصیلی و شغلی و غیره استفاده کنند.

برای اطلاع از قوانین شرکت در آزمون تافل IBT هوم ادیشن و قبولی در آزمون تافل تضمینی با کارشناسان شرکت مهاجرتی هومان ویزا تماس بگیر.

انواع آزمون تافل

انواع آزمون تافل عبارتند از:

آزمون تافل آنلاین (اینترنتی) یا تافل IBT: آزمون تافل IBT به صورت آنلاین و در محل های برگزاری که از سوی ETS تعیین شده، برگزار می ‌شود.

آزمون تافل IBT در سال 2006 جایگزین نسخه قدیمی تافل CBT شد و به همین دلیل برگزاری تافل CBT متوقف شد. تافل IBT و تافل CBT هر دو به صورت کامپیوتری انجام می شوند، اما تفاوت هایی با هم دارند. تفاوت در ساختار و نمره دهی آزمون تافل در این دو نسخه از جمله تفاوت های تافل IBT و تافل CBT است.

آزمون تافل کاغذی یا کتبی یا تافل PBT: آزمون تافل PBT در محل های برگزاری آزمون به صورت کتبی و کاغذی انجام می ‌شود.

آزمون تافل IBT هوم ادیشن (Home Edition): نسخه دیگری از تافل آنلاین (IBT) است، اما این آزمون در خانه و تحت نظارت یک ناظر تعیین شده برگزار می ‌شود. این آزمون از سال 2020 به دلیل شیوع بیماری کرونا و عدم برگزاری آزمون حضوری برگزار می شود.

آزمون تافل اسنشیالز (TOEFL Essentials): از فوریه ۲۰۲۱ سازمان ETS نسخه ی دیگری از آزمون تافل را به نام تافل اسنشیالز ارائه کرده است. آزمون تافل اسنشیالز شامل ترکیبی از سوالات آکادمیک و جنرال (عمومی) است و مدت زمان انجام این آزمون 90 دقیقه است و تافل اسنشیالز مبتنی بر کامپیوتر است و داوطلبان می توانند با اتصال به اینترنت پرسرعت در خانه یا هر مکان دیگری در تافل اسنشیالز شرکت کنند.

همچنین آزمون تافل پریمیر (Primary)، تافل جونیور (Junior) و تافل ITP از دیگر نسخه های آزمون تافل هستند که توسط موسسه ETS برگزار می شود و آزمون تافل مگوش (magooshکه یک نسخه داخلی و غیر رسمی از آزمون تافل است و توسط ETS به صورت کاغذی برگزار می شود.

آزمون تافل مگوش (magoosh): تافل مگوش یک نسخه داخلی و غیر رسمی از آزمون تافل است به صورت کاغذی و با قلم و کاغذ است.

ساختار آزمون تافل

ساختار آزمون تافل (TOEFL) در هر سه نسخه شامل 4 بخش است که مهارت های اصلی زبان انگلیسی داوطلبان را ارزیابی می کند.

ساختار آزمون تافل IBT

آزمون تافل IBT مانند بسیاری از آزمون های زبان انگلیسی بین المللی از جمله آزمون CPE، آزمون CAE، آزمون FCE، آزمون BEC و غیره شامل 4 بخش درک مطلب، شنیداری، گفتاری و نوشتاری است که چهار مهارت کلیدی زبان انگلیسی را که خواندن، نوشتن، صحبت کردن و گوش دادن است را ارزیابی می کند و مدت زمان انجام این آزمون سه ساعت و نیم تا چهار است.

ساختار آزمون تافل IBT هوم ادیشن

همان طور که گفته شد آزمون تافل IBT هوم ادیشن (Home Edition)، همان آزمون تافل IBT است با این تفاوت که برای شرکت در این آزمون به جای مراجعه حضوری به مراکز برگزاری آزمون، داوطلبان می توانند آزمون تافل را به صورت آنلاین در منزل انجام دهند، از این رو ساختار آزمون تافل IBT هوم ادیشن همانند ساختار آزمون تافل IBT است و محتوا، قالب و نوع سوالات آن با آزمون تافل IBT یکسان است، بنابراین مدرک آن مانند تافل IBT از اعتبار بالایی برخوردار است.

ساختار آزمون تافل PBT

آزمون تافل PBT همانند تافل IBT شامل چهار بخش است. که عبارتند از:

1- بخش درک مطلب (Reading)

2- بخش ساختاری (Structure)

3- بخش شنیداری ((Listening

4- بخش نوشتاری (Writting)

نمره‌ی قبولی برای آزمون تافل چند است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت آزمون تافل نمره‌ی رد یا قبولی ندارد، بلکه نتیجه آزمون هر داوطلب در اختیار او قرار می‌گیرد و کارنامه آن به درخواست داوطلب به دانشگاه‌ها، سازمان و مراکز آموزشی و غیره ارسال می‌شود و نمره‌ی قابل قبول آزمون تافل از سوی مرکز و سازمان درخواست کننده مانند دانشگاه برای اپلای تحصیلی و یا اداره مهاجرت برای اخذ ویزا و غیره تعیین می‌شود. مثلا اگر متقاضی، مدرک تافل را برای اپلای تحصیلی دریافت می‌کند، نمره‌ی قابل قبول برای مقاطع تحصیلی مختلف که از سوی دانشگاه تعیین می‌شود، متفاوت است و هر چه مقطع تحصیلی بالاتر باشد، متقاضی باید در آزمون تافل (TOEFL test) نمره بالاتری را کسب کند.

 نکته: امکان اعتراض به نمره تافل تضمینی در دو بخش گفتاری و نوشتاری نیز وجود دارد و متقاضی می تواند با ثبت اعتراض خود، درخواست بازبینی و ارزیابی مجدد پاسخ ها را بنماید. 

امتیاز آزمون تافل

نمره آزمون تافل IBT بین 0 تا 120 امتیاز است و این نمره از مجموع نمرات هر بخش آزمون تافل آی بی تی یعنی خواندن، نوشتاری، گفتاری و شنیداری به دست می‌آید که نمره هر بخش 30 امتیاز است و نمره آزمون کتبی تافل (PBT) 310 تا 677 امتیاز است. مدرک آزمون تافل علاوه بر نمره کل آزمون، نمرات هر بخش را نیز به صورت مجزا نشان می‌دهد.

نحوه نمره دهی یکی از تفاوت های آزمون تافل IBT و تافل PBT است.

همان طور که گفته شد، آزمون تافل نمره رد یا قبولی ندارد، اما به طور کلی کسب امتیاز بالاتر از میانگین نمره خوب محسوب می‌شود که برای آزمون تافل آی بی تی نمره بالای 50 است.

همچنین زمان اعلام نتایج آزمون تافل حدود 6 روز پس از برگزاری آزمون است و نتایج آزمون در سایت ETS (برگزار کننده آزمون تافل) منتشر می شود.

اگر برای ثبت نام آزمون تافل IBT هوم ادیشن نیاز به راهنمایی داری، با کارشناسان شرکت مهاجرتی هومان ویزا تماس بگیر.

سطح‌بندی آزمون تافل براساس استاندارد CEFR

استاندارد CEFR یک استاندارد اروپایی برای زبان انگلیسی است که به عنوان اصلی‌ترین استاندارد زبان انگلیسی و سایر زبان‌ها در دنیا شناخته می‌شود. براساس استاندارد CEFR سطح‌های زبان به 6 سطح تقسیم‌بندی می‌شود. این سطوح می‌توانند در سه سطح بزرگتر به صورت سطح پایه، سطح متوسط و سطح پیشرفته قرار بگیرد.

سطوح آزمون تافل طبق استاندارد CEFR به صورت زیر می‌باشد:

سطح A1: نمره 5

سطح A2: نمره 17

سطح B1: نمره 42

سطح B2: نمره 72

سطح C1: نمره 95

سطح C2: بالاتر از 96 تا 120

سطح A1 و A2 سطح پایه و مبتدی و سطح B1 و B2 سطح متوسط و سطح C1 و C2 سطح پیشرفته هستند.

در صورتی که برای اخذ پذیرش تحصیلی اقدام کردی و به این منظور باید در آزمون تافل تضمینی شرکت کنی، می تونی با کارشناسان شرکت مهاجرتی هومان ویزا تماس بگیری و در مورد شرایط و مدارک لازم برای ثبت نام در آزمون تافل و همچنین نحوه خرید ووچر تافل تضمینی هر سوالی داری بپرسی.

محاسبه نمره تافل در  بخش خواندن یا ریدینگ تافل IBT به صورت زیر می باشد:

نمره 24 تا 30: کسب نمره 24 تا 30 توسط داوطلب، یعنی او توانایی بالایی در درک، استدلال و استنباط اطلاعات دارد و به راحتی می‌تواند در دانشگاه‌های انگلیسی زبان تحصیل کند.

نمره 18 تا 23: کسب این نمره توسط داوطلب نشان می‌دهد او سطح بالاتر از متوسط دارد و ایده‌ها و جزییات مهم متن را پس از خواندن دریافت می‌کند.

نمره 4 تا 17: این نمره نشان می‌دهد داوطلب فقط برخی از ایده‌های اصلی را از خواندن یک متن آکادمیک دریافت می‌کند و درک ناقصی از ارتباط بین ایده‌ها دارد و استنباط متن برای او دشوار است.

0 تا 3: نمره زیر چهار یعنی مهارت داوطلب در بخش ریدینگ پایین‌تر از سطح متوسط است.

نمره‌دهی لیسنینگ تافل IBT

نمره‌ دهی لیسنینگ تافل IBT به شرح زیر می‌ باشد:

نمره 22 تا 30: داوطلبانی که نمره بخش شنیداری آنها 22 تا 30 است، یعنی مکالمات و سخنرانی‌های پیچیده‌ی آکادمیک را به راحتی درک می‌کنند.

نمره 17 تا 21: این سطح نشان می‌ دهد داوطلب دارای درک صحیح ایده‌ های اصلی و جزییات مهم سخنرانی‌ها و مکالمات آکادمیک است.

نمره 9 تا 16: کسب این نمره توسط داوطلب نشان می‌ دهد، وقتی در یک سخنرانی ایده به صورت گسترده و مکرر مطرح می‌شود او می‌تواند آن ایده‌ها و نکات را درک کند.

نمره 0 تا 8: اگر داوطلب در بخش شنیداری نمره کمتر از 9 کسب کند یعنی مهارت زبان او در بخش شنیداری از سطح متوسط پایین‌ تر است.

نمره دهی بخش گفتاری یا اسپیکینگ تافل IBT به صورت زیر می باشد:

نمره 25 تا 30: این نمره در بخش گفتاری تافل آی بی تی نشان می‌دهد، داوطلب توانایی صحبت کردن به زبان آکادمیک و توانایی بالایی در درک و استنباط به زبان انگلیسی را دارد و می‌تواند در دانشگاه‌های انگلیسی زبان به راحتی تحصیل کند.

نمره 20 تا 24: اگر نمره داوطلب در این بخش از آزمون تافل بین 20 تا 24 باشد، می‌تواند در بیشتر مباحث با موضوعات عمومی، ایده‌ی خود را به زبان انگلیسی بیان کند. این سطح بالاتر از متوسط است و نشان می‌دهد داوطلب توانایی صحبت کردن واضح با مکث‌های بجا را دارد، اما توضیح برخی جزییات در این سطح برای داوطلب اندکی دشوار است.

نمره 16 تا 19: در این سطح داوطلب فقط در برخی مکالمات عمومی می‌تواند با وضوح کمی صحبت کند.

نمره 10 تا 15: اگر نمره داوطلب در بخش گفتاری 10 تا 15 باشد، نشان دهنده‌ی توانایی محدود در برقراری ارتباط است. داوطلب در این سطح معمولا با سرعت کمی صحبت می‌کند و گرامر و دایره‌ لغات محدودی را استفاده می‌کند.

نمره 0 تا 9: نمره زیر 10 نشان می‌دهد داوطلب در بخش گفتاری سطح پایین‌تر از متوسط دارد. 

نمره‌ دهی رایتینگ تافل IBT

نمره دهی رایتینگ تافل IBT به شرح زیر می باشد:

نمره 24 تا 30: در این سطح داوطلب توانایی نوشتن به طور گسترده را به زبان انگلیسی دارد. داوطلب در این سطح می‌تواند متون را به زبان انگلیسی بنویسد و نظر خود را به انگلیسی به نگارش درآورد.

نمره 17 تا 23: در این سطح داوطلب می‌تواند متون انگلیسی بنویسد، اما گاهی نوشته‌ها دارای اشتباهات گرامری و نگارشی است.

نمره 13 تا 16: اگر سطح داوطلب در بخش نوشتاری آزمون تافل (TOEFL) 13 تا 16 باشد، می‌تواند متن‌های ساده‌ای به انگلیسی بنویسد و نوشته‌های او محدود با جزییات کم و توضیحات ناقص است و اشتباهات گرامری و نگارشی زیادی دارد.

نمره 7 تا 12: داوطلبانی که در این سطح هستند، در نوشته‌های آنها ساختار ضعیف جملات، ناهماهنگی متن، عدم وجود جزییات و عبارات نامشخص وجود دارد.

نمره 0 تا 6: در صورتی که نمره داوطلب در بخش نوشتاری تافل زیر 7 باشد، یعنی او مهارت نوشتاری زبان انگلیسی را در سطح پایه هنوز کسب نکرده است.

همان طور که گفته شد آزمون تافل (TOEFL) یکی از مهمترین آزمون های زبان انگلیسی ویژه مهاجرت است که داوطلبان باید برای اثبات مهارت زبان خود در آزمون تافل تضمینی نمره ی بالایی کسب کنند.

برای اینکه بتونی برای کسب نمره بالا با آمادگی بیشتری در آزمون تافل تضمینی شرکت کنی می تونی در آزمون های آزمایشی مانند تافل ژنتی و آزمون تافل TPO شرکت کنی و مهارت زبان انگلیسی خودت رو ارزیابی کنی. همچنین با مطالعه منابع آزمون تافل تضمینی مهارت خودت رو برای پاسخ به سوالات تافل افزایش بدی.

با کارشناسان شرکت مهاجرتی هومان ویزا تماس بگیر تا از شرایط و هزینه ارسال گزارش نمره تافل تضمینی به دانشگاه ها مطلع بشی.

آیا آزمون تافل در ایران برگزار می شود؟

برخلاف بسیاری از آزمون های بین المللی زبان انگلیسی مانند آزمون OET، آزمون PTE و غیره که در ایران برگزار نمی شوند، آزمون تافل در ایران برگزار می شود و این یکی از مهمترین مزایای آزمون تافل تضمینی به سایر آزمون های زبان انگلیسی است، از این رو داوطلبان برای شرکت در آزمون تافل مجبور به پرداخت هزینه و زمان اضافی برای سفر به کشورهای دیگر برای شرکت در آزمون تافل نیستند و می توانند در ایران چندین بار در سال در آزمون تافل شرکت کنند.

آزمون تافل 50 مرتبه در سال برگزار می شود و محدودیتی در تعداد دفعات شرکت در آزمون وجود ندارد فقط بایدبین دو آزمون تافل 14 روز فاصله باشد. همچنین امکان لغو آزمون تافل و تغییر زمان یا مکان آزمون وجود دارد و داوطلبان پس از ثبت نام می توانند از شرکت در آزمون انصرف دهند و یا زمان و مکان آن را تغییر دهند.

یکی از مهمترین سوالات متقاضیان آزمون تافل و آیلتس ، امکان تبدیل نمره آیلتس به تافل است که جهت دریافت به روزترین اطلاعات آزمون های زبان مهاجرت شغلی و تحصیلی می تونی با کارشناسان شرکت مهاجرتی هومان ویزا در ارتباط باشی!

اگر سوالی درباره ووچر(Voucher) و خرید اکانت آزمون تافل (تافل هو م ادیشن) و سایر آزمون های زبان ویژه مهاجرت شغلی و تحصیلی داری، حتما با کارشناسان شرکت مهاجرتی هومان ویزا، تماس بگیر تا مشاوره رایگان درباره این موضوع بگیری.

پرداخت هزینه آزمون های زبان از طریق کارت‌های اعتباری بین‌المللی مثل مستر کارت و یا ویزا کارت امکان پذیر است. از آنجایی که صدور این کارت‌ها توسط بانک‌های ایرانی ممکن نیست، لذا متقاضیان و پزشکان محترم می‌توانند برای پرداخت هزینه‌های خود از خدمات پرداخت آنلاین ارزی شرکت مهاجرتی هومان ویزا استفاده کنند.

از مطالعه مقاله فوق می توان نتیجه گرفت

جهت کسب موفقیت تضمینی در آزمون های زبان ویژه مهاجرت شغلی و تحصیلی ،پزشکان و کادر درمان، قدم اول استفاده از مشاوره های رایگان شرکت مهاجرتی هومان ویزا برای خرید اکانت، نحوه ثبت نام در آزمون و کسب مهارت های مورد نیاز در این آزمون ها می باشد. آزمون های آزمایشی تافل مانند تافل ماک (TOEFL MOCK EXAM )و آزمون تافل TPO و آزمون ژنتی (Zhenti) که جهت کاهش استرس و ارزیابی مهارت های شرکت کننده در آزمون اصلی و جلوگیری از هولد شدن، رد شدن و بلاک شدن آزمون اصلی برگزار می شوند.

در پاسخ به این سوال باید گفت آزمون تافل نمره‌ی رد یا قبولی ندارد، بلکه نتیجه آزمون هر داوطلب در اختیار او قرار می‌گیرد و نمره‌ی قابل قبول آزمون از سوی مرکز و سازمان درخواست کننده تعیین می شود، اما به طور کلی نمره بالای 50 درصد نمره خوبی محسوب می شود.

نمره آزمون تافل IBT بین 0 تا 120 امتیاز است و این نمره از مجموع نمرات هر بخش آزمون تافل آی بی تی یعنی خواندن، نوشتاری، گفتاری و شنیداری به دست می‌آید که نمره هر بخش 30 امتیاز است.

آزمون تافل به صورت کتبی به نام تافل PBT و به صورت کامپیوتری به نام تافل IBT برگزار می شود، البته آزمون کتبی در صورتی برگزار می شود که آزمون کامپیوتری در دسترس نباشد. 

سطوح آزمون تافل طبق استاندارد CEFR به صورت زیر می‌باشد:

سطح A1: نمره 5

سطح A2: نمره 17

سطح B1: نمره 42

سطح B2: نمره 72

سطح C1: نمره 95

سطح C2: بالاتر از 96 تا 120

سطح A1 و A2 سطح پایه و مبتدی و سطح B1 و B2 سطح متوسط و سطح C1 و C2 سطح پیشرفته هستند.

آزمون تافل (TOEFL) یکی از آزمون‌های معتبر و بین‌المللی زبان انگلیسی است که در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران توسط موسسه ETS برگزار می‌شود.

5/5 - (8 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×